Moment de esmorzar |
Un dels moments que
trobo molt funcionals i on es poden treballar moltes aspectes són els moments
d'esmorzar. Dic funcional perquè és una activitat que es fa diàriament, tant a
l’escola com a casa, i varies vegades al dia; té un sentit per als infants. És
un moment per treballar la seva autonomia, hàbits alimentaris correctes (aquí és
imprescindible la col·laboració amb les famílies, ja que si sempre li posen un
tipus de menjar poc adient, perquè al nen o ne a li agrada això, i no el deixen
experimentar altres formes i veritats, no es pot fer molt més). És un moment
per poder conversar amb ells, per veure les seves preferències, per aprofitar
per enriquir vocabulari, per comptar, etc. A més, si necessiten ajuda per obrir
una ampolla d’aigua, un iogurt o una palleta, és un moment adient per
ensenyar-los l’estructura formal (“m’ajudes a ......, per favor”; “gràcies”).
Tot i que és un
grup molt autònom i ho fan pràcticament sols, m’agrada participar en aquest
moment. A més, a l’hora de tirar la brutor a les papereres, cada vegada ho fan
millor. Alguns pregunten on va això o allò, i fins i tot vaig haver de posar
mostres amb celo al costat dels dibuixos de mostra que tenen, perquè aquest
objecte en concret no apareixia (panyol de paper).
M’agradaria parlar d’una estratègia que he estat fent
servir i que ha resultat prou bona amb els tres casos que l’he hagut d’utilitzar:
quan no volen més però saps que no volen perquè estan cansats d’estar allí i volen
anar-se a jugar o diuen que no els hi agrada i altres dia ja han menjat d’això,
el que faig és dir-los, per exemple, per acabar-se el iogurt, que anirem
baixant dits de les meves mans, un per cullerada. Els va agradar molt l’idea.
També he de dir que un dia vaig veure que per sistema, una nena sempre m’ho
demanava, i vaig pensar que això havia de canviar, li vaig dir que aquell dia
havia de fer-ho tota sola, fent-ho ella mateixa si volia, que tots els dies no
podia ser. Això em va fer pensar que de vegades, les estratègies que empren
estan bé, però que hem de cercar que els nens siguin autònoms i que facin per
els sols. Per tant, crec que hem d’observar i anar donant oportunitat a que a
poc a poc facin ells, i cerquin ells les seves pròpies estratègies. Bassedas, Huguet i Solé (2008) fan referència al moment de menjar del migdia i de la seva importància per, moment en el que "aprenen moltes coses i desenvolupen la seva autonomia" (p. 115). Podem fer la semblança d'aquest moment amb el d'esmorzar, crec jo.
---------------------
Bassedas, E., Huguet, T., Sloé, I. (2008): Aprendre i ensenya a l'educació infantil. Barcelona, Graò.
No hay comentarios:
Publicar un comentario