Pintant ombres |
Enguany és l'any
internacional de la llum declarat per l'ONU, i amb motiu d'això, l'escola
celebrarà la seva festa de fi de curs envers a aquesta temàtica. Cada classe ha
de preparar alguna cosa relacionada amb això.
Li vaig demanar a la meva
tutora de pràctiques si em podia encarregar d’això i he tingut molta sort, m’ha
deixat a jo encarregada de dur a terme tot aquest petit projecte, o més bé,
centre d’interés.
Per dur a terme això, he
dissenyat unes quatre activitats, no sessions, sinó activitats diferents relacionades
i encadenades per aconseguir que tinguin a més així una mica de sentit per als
infants.
La primera l'hem feta
aquesta setmana: experimentar les ombres.
Els objectius plantejats
eren experimentar amb el propi cos i l’entorn l’efecte de la llum solar,
observar el que succeeix a les zones on no hi ha llum del sol, crear les seves
pròpies hipòtesis de perquè passa això i adonar-se de la necessitat de la llum
per a causar efectes d’aquesta mena.
A l’hora de plantejar-me
com duria a terme l’activitat, vaig pensar que no podia jo avançar-los totes
les respostes, no podia dur un guió amb teoria sobre el que és la llum, l’ombra,
etc. Havia de deixar-los fer, escoltant el que deien i orientant les converses
destacant aquelles idees dels infants que poguessin donar pistes sobre la
conclusió a la que havien d’arribar. És a dir, que el paper dels alumnes fos
actiu.
Primer vàrem fer una
conversa: vaig explicar-los que, en acabar el curs, com ja saben, es fa una
festa, i que la festa enguany aniria sobre el tema de la llum, i vaig demanar
que m’expliquessin què sabien ells de la llum.
En segon lloc, volia, en
petits grups, sortir a observar la llum del sol al pati, per, una vegada feta
les observacions, pintessin amb guix l’ombra dels companys del petit grup (vaig
fer grups de 3, justs eren 24, així que no vaig haver de fer cap de 4). Va ser
molt curiós, ja que al principi, tots van sortir i van mirar cap al cel, no cap
al terra, a l’ombra. Això em va fer recordar que cadascú té la seva pròpia
lògica, i pot ser els nens i nenes estableixin les relacions d’un manera
diferent a la meva. Per sort, una nena va començar a observar això i van “tirar”
d’aquí. Van veure que quan estaven a la zona on estava el sol, apareixia l’ombra,
i si estaven a la zona on no donava el sol, no n’hi havia: “Eso
es porque el sol nos mira, y allí no nos mira”.
La classe dels dinossaures...ombres |
Després de pintar tot el
terra amb guixos, tenia una "fitxa" (contextualitzada, específica, i que ben podria haver estat un full en blanc) preparada per que de manera individual
pintessin amb llapis el que havien fet al pati.
El temps del que disposava
eren uns 35-45 minuts, just en acabar l’assemblea i abans de l’esmorzar. No
sabia si seria suficient, ja que he comprovat que el control del temps és na
mica difícil, i de vegades, el que tu calcules que es farà ràpid es tarda una mica
més, i al contrari. Per aquesta vegada, el temps va estar adient. Bé!
Respecte a l’espai, vaig
pensar que estaria bé començar la conversa a la classe i després sortir al
pati. El que passa és que vaig observar que es dispersaven una mica fora i quan
ens tornaven a reunir, allí al pati, per parlar del que havien observat, es
perdien una mica. Pensant com millorar això, se m’ocorrin dues maneres: una,
acostumar-los a estar més fora, per tal de que no sigui tan nou treballar a
altres espais: pot ser seria una bona manera de treballar la seva capacitat de
concentració, amb el temps. L’altra manera, seria fer-los entrar i sortir de
classe tornant al “cuc” per parlar: pot ser seria una bona manera de treballar
el moviment en l’espai, l’orientació, tot i que al principi pot ser perdríem una
mica de temps en entrar i sortir, amb la pràctica crec que agafarien soltesa i
seria profitós per a ells. Hauria de provar-lo, però crec que estaria una bona
proposta de millora, ja que, tot i que va sortit molt bé l’activitat (els
dibuixos reflectien el que havien fet en quasi tots els casos), crec que alguns
es van dispersar una mica quan havien d’observar el que succeïa amb la llum.
Per acabar, un aspecte
que em va agradar van ser converses posteriors, com quan van entrar a classe i
un nen es va adonar que allí hi havia ombra també, però més fluixeta. O una
nena que quan explicava el seu dibuix deia: “no tiene ojos porque la he pintado
toda porque la sombra es oscura” (escric les seves paraules en castellà,
perquè, tot i que els hi parlem en català, ens solen respondre en castellà). A
més, al dia següent, quan anàvem a piscina, una altra nena es va adonar que a l’autobús
també entrava el sol i que hi havia ombra.
Estic contenta amb els
resultats. La pròxima setmana tinc pensada una activitat d’experimentació amb
la llum. Ja vos contaré.
Fins una altra!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario