miércoles, 13 de mayo de 2015

Pas 2: PROPOSTES D'EXPERIMENTACIÓ AMB LA LLUM

Continuem amb propostes relacionades amb la llum, per a la festa de fi de curs. L’activitat proposada a estat la següent:

ESTACIONS D’EXPERIMENTACIÓ AMB LA LLUM

Objectiu principal: experimentar amb la llum.

Agrupacions: 5 grups de 4-5 nens/es (segons l’assistència a classe). Avui som 20, així que fem 5 grups de 4 nen/es.

Espai: L’aula, distribuïda en 5 espais-racons-propostes d’experimentació.

Dinàmica: Explicació reprenent conversa del que es va treballar la setmana passada. Rotacions pels racons cada 15 minuts. Assemblea explicant el “racó” que més els hi ha agradat, el que menys, i perquè. Conversa per arribar a entendre alguns efectes de la llum, que ens ha permet fer els diferents racons.

Estacions d’experimentació:


Projector
1-Projector: amb el projector de transparències, amb lletres, macarrons i trossets de goma EVA.








2-Mesa de la llum: una mesa translúcida amb llum per baix, dos fulls aferrats amb siluetes diferents de cartró fi a dins (figura amagada). Full per repassar si volen el que hi a ocult.
Taula de la llum











3-Llanternes i tubs: amb llanternes i tubs de cartró amb una part tapada, on s’amaga un número que es veu amb la llum.
Tubs i llanternes
4-Caleidoscopi: calidoscopi i full per pintar el que veuen.

5-Caixa de sorpreses: Capsa de cartró amb una llanterna que dóna llum, unes boletes de vidre poligonals penjant. L’idea inicial era que trobessin un arc de Sant Martí, però la llum no pot ser de LED, i sortia mig arc. Així que vaig afegir altres coses penjant. També havia un poc de “porexpan” que donava efecte d’aigua.    
Capsa màgica 

Avaluació: l’objectiu principal s’ha aconseguit. L’espai ha estat òptim i gràcies a estar delimitat, ha estat adient, vaig pensar que, com la setmana passada fallava una mica l'espai, que feia que es dispersessin un poc, put ser amb una bona delimitació dels espais i movent la distribució de l'aula, l'activitat es desenvolupés millor. Les agrupacions també han permet un treball organitzat i tranquil.

M’he adonat de que alguns racons pareixien avorrits, però en fer la conversa, resulta que hi havia nens que sí els hi va agradar, i a la inversa. Hi ha un racó que vaig afegir dues elements per fer-ho més atractiu desprès de veure al primer grup de nens experimentar en ell.

Els temps per dur l'activitat endavant ha estat dividit per l'esmorzar i el pati, de tal manera que la primera conversa i el primer racó van ser abans, i els quatre racons següents i la conversa final van estar després del pati. aquest fet va permetre afegir aquests elements al racó de la capsa de cartró. 

Un aspecte que vull destacar i que m’he adonat és el fet de no donar-los les coses fetes, no donar-los les respostes, sinó dir-los l’essencial i que siguin ells els que provin i experimentin, que esbrinin les seves pròpies respostes. Això, evidentment, implica una major dedicació de temps, però crec que és més profitós, i a l allarga, implica menys temps.    

També vull agrair l’ajuda de la meva tutora a l’hora de preparar l’activitat durant l’hora de l’exclusiva: la ma d’obra per cercar cartrons per posar l’aula a fosques i anar a cercar el projector, així com col·locar les taules com anava dient. No és tothom que presta l’ajuda i s’agraeix el treball col·laboratiu dels companys quan treballes a una escola o a qualsevol lloc. Això em fa pensar en l’actitud participativa dels components de l’equip de treball. Ella hem deia, digués com ho vols, ets tu la que ha de decidir, jo faig com tu diguis. És bonic la confiança que ha tingut en jo i l’espai que em deixa per fer coses: s’aprèn a fer fent.


A veure com surt la proposta de la setmana que bé. Fins una altre!!    

No hay comentarios:

Publicar un comentario